onsdag 19 september 2012

Ljuvligt doftande bröd ala Mr D

Godmorgon denna vackra dag

Så var finrum och tvrum spacklat, idag eller imorgon kommer målarna och gör färdigt. Ska blir så spännande och roligt att få flytta iordning allt på sin plats igen;) 

Idag tänkte jag dela med mig av världens godaste morotsbröd. För nu är det dags att plocka upp morötterna ur jorden och man kan ju inte baka morotskaka av allt;) 


Mr D:s morotsbröd med honung
Ingredienser 
5dl mjölk
50g jäst
0,5dl rapsolja
2-3 stora morötter (finrivna)
1tsk salt
2 rejäla matskedar honung
ca10dl vetemjöl 
1dl grahamsmjöl
1dl havregryn
samt några matskedar sesamfrön och hela linfrön

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till 37 grader och blanda med jästen. Tillsätt därefter olja, morötter, honung och salt. Tillsätt sedan havregrynen, fröna och så mycket mjöl degen "klarar av" spara dock lite till utbakningen. Arbeta ihop med krafiga tag. Ställ därefter på jäsning i ca 30 minuter. Baka ut degen och lägg i en långpanna med pappar. Platta ut och skär försiktigt i rutor och nagga sedan med gaffel. Låt jäsa i ytterligare 30 minuter och grädda därefter i ugnen i ca 10 minuter på 220 grader. 

Servera med kärlek


Vad brukar ni göra med era morötter? 

Skapa er en fantastisk dag, det ska jag göra
Annie

5 kommentarer:

Anonym sa...

God morgon! Och en vacker sådan med höstsolel och allt!
Tack för att du delar med dig av det fantastiskt goda brödet! Det ska jag med glädje provbaka sedan när jag har ett kök!;)
Mina morötter blir ibland förvällda och lagda i frysen för att tas fram till söndagssteken, men framförallt så gillar jag att skala de i tunna skivor( massa morötter) och lägga de i en ugnsform m olivolja, svartppr. Och lite salt och pressad citron och pricken över i'et. Lite honung ringlad över. In i ugnen och ugnsbaka tills de fått färg/ är lite al dante. Såååå gott!!! Passar bra som de är att äta m lite tzaziki till och ett glas vin;) eller till det grillade köttet/fisken el. Vad man vill.... Eller i paj dagen efter;))) nu fick jag en jäääättelängtan efter pyssel och paj och dig!!! Men snart.... Onsdagskram!!!! Mia.

FruNeroLindström sa...

Åh, nu är det dags att äta frukost kände jag. Både dregel och magkurr när tanken på nybakat bröd kom upp.
Hoppas du får en härlig Onsdag, Kram Malin

Marianne sa...

Gotti gotti!
Har inga morötter i landet, men det finns ju att köpa;)
Kul att du gillar tanken på bomp, får bara hoppas att vi får till det det här gången, vi har ju varit på G förut men annat har kommit i vägen. Lite mjukstart med inriktning mot Julmarknaden i första hand tror jag det får bli;)
Ha en härlig dag!
Kram Marianne

Beas sa...

Receptet kom perfekt. Har en deg på jäsning nu. Ska bli spännande att se vad det smakar. Har så otroligt många morötter i år. Barnen fick morotsfrön med Bamsetidningen och de är de som tagit sig bäst. Blir liksom tjatigt med rivna morötter med lingon och morotskaka (som ingen här hemma tycker om egentligen).

Torpliv sa...

Ser väldigt gott ut, tack för tipset och receptet! Hoppas du får en härlig dag idag, gissar att det kommer möbleras och piffas en hel del? =) Fick veta att det är samlarmässa i parkhallen i Borås på lördag. Omkring 45 utställare har anmält sig. Kanske kan vara värt en utflykt? =)
Kram Petra

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...